29.10.2018

Blue products på Umeå smakfestival


I mitten på september åkte vi över till Umeå för att presentera de produkter som Blue products och Food Bait –projektens företag utvecklat under våren. Det var en lyckad resa där vi samlade in ca 300 svarsenkäter om hur Umeborna uppfattade våra finska produkter.

”I Finland äter man mycket skräpsmartfisk!”

Blue products representerades med två produkter, Skeppsröra gjord på saltad id och ”Lahnakkara”, alltså fiskkorv med braxen som huvudråvara. Lokalproducerat är en het trend i Sverige och därför väckte både röran och korven intresse bland umeborna. Id och braxen var för en del besökare okända, men många äldre påmindes om barndomen när vi nämnde dessa mindre utnyttjade fiskar. Vi fick också en del kommentarer om att vi i Finland tar till vara mindre utnyttjade fiskarter bättre än i Sverige och några undrade om man faktiskt kan äta dessa fiskar. Enligt festivalbesökarna verkar alltså marknaden för mindre utnyttjade fiskar vara relativt okänd på andra sidan Kvarken, men intresse finns bland de miljömedvetna svenskarna och kunde därför en potentiell marknad för våra företagare.
Utöver Blue products fiskprodukter erbjöd även Food Bait på andra delikatesser, såsom rödbetspesto, havrepuffar, glutenfritt fröbröd och kratervatten. Besökarna samlades kring vårt bord för att smaka och lämna feedback och de flesta var mycket positivt inställda till våra produkter.  Så pass positiva att de ville köpa hem produkten och gick därifrån besvikna när vi sa att produkterna tyvärr inte var till försäljning..
Tack Umeå, för att ni bjöd på fint väder, en smaklig festival och glada besökare!