I mitten på
september åkte vi över till Umeå för att presentera de produkter som Blue
products och Food Bait –projektens företag utvecklat under våren. Det var en
lyckad resa där vi samlade in ca 300 svarsenkäter om hur Umeborna uppfattade
våra finska produkter.
”I Finland äter man mycketskräpsmartfisk!”
”I Finland äter man mycket
Blue products
representerades med två produkter, Skeppsröra
gjord på saltad id och ”Lahnakkara”,
alltså fiskkorv med braxen som huvudråvara. Lokalproducerat är en het trend i
Sverige och därför väckte både röran och korven intresse bland umeborna. Id och
braxen var för en del besökare okända, men många äldre påmindes om barndomen
när vi nämnde dessa mindre utnyttjade fiskar. Vi fick också en del kommentarer
om att vi i Finland tar till vara mindre utnyttjade fiskarter bättre än i
Sverige och några undrade om man faktiskt kan äta dessa fiskar. Enligt
festivalbesökarna verkar alltså marknaden för mindre utnyttjade fiskar vara
relativt okänd på andra sidan Kvarken, men intresse finns bland de
miljömedvetna svenskarna och kunde därför en potentiell marknad för våra
företagare.
Utöver Blue
products fiskprodukter erbjöd även Food Bait på andra delikatesser, såsom
rödbetspesto, havrepuffar, glutenfritt fröbröd och kratervatten. Besökarna
samlades kring vårt bord för att smaka och lämna feedback och de flesta var
mycket positivt inställda till våra produkter.
Så pass positiva att de ville köpa hem produkten och gick därifrån
besvikna när vi sa att produkterna tyvärr inte var till försäljning..
Tack Umeå, för
att ni bjöd på fint väder, en smaklig festival och glada besökare!