29.11.2018

Kalatalouden innovaatiopäivät 2018


Maa- ja metsätalousministeriö käynnisti puolitoista vuotta sitten viisi kalatalouden innovaatio-ohjelmaa yhteystyössä ELY-keskusten kanssa. Tavoitteena oli koko toimialan ja kalatalouden arvoketjua pysyvämmin hyödyttävä kehitystyö. Kalastuksen innovaatio-ohjelma Blue Products on yksi näistä. 

Näytepöytämme Kalatalouden innovaatiopäivillä

Marraskuun alussa kala-alan toimijat kokoontuivat yhteen Kalatalouden innovaatiopäiville kuulemaan, mitä ohjelmissa on saatu aikaan. Kahden päivän tapahtuma lähti liikkeelle Vantaan Viihdekeskus Flamingon elokuvateatterisalissa innovaatio-ohjelmien pecha kucha – esityksillä, joissa kukin lyhyessä ajassa esitteli oman ohjelmansa sisällön muille osallistujille. Lisäksi tilaisuudessa pohdittiin kuinka kala-ala voisi hyötyä digitalisaatiosta.

Toinen päivä oli jaettu useisiin rinnakkaisohjelmiin, joista Blue Products löytyi ohjelmasta numero 2, Kaupallinen kalastus. Rinnakkaisohjelmissa paneuduttiin perusteellisemmin eri innovaatio-ohjelmien käytännön tekemiseen. Siellä eri alojen tutkijat ja asiantuntijat saivat kukin kertoa omista toimistaan hankkeessa. Esitysten ajan meillä oli lisäksi näytepöytä aulassa, jossa esiteltiin projektimme antimia. Kuten lokakuussa pidetyillä Turun ruokamessuillla, esillä oli nyhtösilakkaa, kalasuomuista tehtyä gelatiinia, tuote-esitteitä ja tähän astisia tuloksia esitteleviä postereita. Lisäksi Turun yliopiston elintarvikekemian laitos esitteli heidän tuoreinta innovaatiotaan, kotimaisesta silakkaproteiinista valmistettua surimipuikkoa.

Pöydän ääressä riitti uteliaita osallistujia kahvitauon aikana
Ohjelmamme herätti kiinnostusta kävijöiden keskuudessa, esitelmien aikana saimme monta hyvää kysymystä yleisöltä ja meidän näytepöytämme keräsi kivasti uteliaita ihmisiä kahvitauon aikana. Useat olivat erittäin kiinnostuneita suomuista valmistetuista gelatiinikalvoista ja pohtivat voisiko niitä käyttää vaihtoehtona muoville. Esittelypöydän ääressä pohdittiin myös, voisiko nyhtösilakkka olla vaihtoehto perinteiselle purkkitonnikalalle. Pohdinnoissa nousi myös esille se, että me teemme vain tuoteaihioita ja loppujen lopuksi yritykset kehittävät lopulliset tuotteet, kuluttajat puolestaan ohjaavat sitä, mitä tuotteita tulee tarjolle luomalla kysyntää. Uudet innovaatiot eivät ole minkään arvoisia laboratorioissa, vaan ne pitää saada käyttöön oikeasti. Blue Productsin työpajayhteistyö on tärkeä osa meidän innovaatio-ohjelmaamme, sillä työpajojen tarkoituksena on viedä uusia innovaatioita eteenpäin yrityksille. Yritysten tehtävänä on kehittää niistä mahdollisia uusia tuotteita, jolla viime kädessä on se kaikkein suurin merkitys alan kehittymiselle.

Loppujen lopuksi olemme projektin aikana saaneet yhdessä aikaan monipuolisia tuloksia, joita olemme saaneet esitellä erilaisissa tilaisuuksissa ympäri Suomen. Me kaikki Blue Productsissa mukana olleet haluamme kiittää tähän astisesta yhteistyöstä kaikkia ja jatkamme edelleen uusien innovaatioiden kehitystä ja vanhojen parantelua!

Sandra ja Katja