Laura Forsman |
Rautaisannoksen tietoutta
kuluttajaymmärryksen saloihin toi Turun yliopiston
Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskuksesta research &
concepting manager Laura Forsman, jonka esityksessä päästiin käsiksi mm.
heikkoihin signaaleihin ja kestävään kehitykseen. Mitä kuluttajaymmärrys sitten
oikein on ja miksi sillä on väliä pohdittaessa esimerkiksi elintarvikkeiden
tuotekehitystä? Kuinka tätä kuluttajaymmärrystä tuotetaan?
Kuluttajaymmärryksen avulla yritys voi ymmärtää aidosti pintaa syvemmältä miksi kuluttaja haluaa ostaa tuotteen tai palvelun. Ostopäätöstä kun voi ohjata kuluttajan tarpeet, kokemukset, mutta myös uskomukset ja asenteet – tietenkin sen tosiasian lisäksi, että hänellä on esimerkiksi nälkä ja haluaa välipalan. Kuluttajaymmärrys on myös aina tilanne- ja kohderyhmäsidonnaista ja kattaa monia eri tasoja aina tunteista sosiaalisiin merkityksiin.
Kuluttajaymmärryksen avulla yritys voi ymmärtää aidosti pintaa syvemmältä miksi kuluttaja haluaa ostaa tuotteen tai palvelun. Ostopäätöstä kun voi ohjata kuluttajan tarpeet, kokemukset, mutta myös uskomukset ja asenteet – tietenkin sen tosiasian lisäksi, että hänellä on esimerkiksi nälkä ja haluaa välipalan. Kuluttajaymmärrys on myös aina tilanne- ja kohderyhmäsidonnaista ja kattaa monia eri tasoja aina tunteista sosiaalisiin merkityksiin.
Kuluttajaymmärrystä
tuotetaan monenlaisilla
laadullisilla ja määrällisillä menetelmillä, ja yksi muoto tiedon tuottamiseen
on myös projekteissamme tehtävä työpajatoiminta yhdessä yritysten,
asiantuntijoiden ja kuluttajien kanssa aistivaraisten arviointien merkeissä eri
tuotekehitysprosessin vaiheissa. Tutkimuksia voidaan tehdä monenlaisia, mutta
se vaatii yrityksessä myös tulosten hyödyntämissuunnitelman ja analyysin. Mitä
esimerkiksi tietyt nousevat ilmiöt tarkoittavat juuri omalle kohderyhmälle?
Pitääkö ja kannattaako niihin reagoida juuri oman tuotevalikoiman muutoksilla?
Työpajan aistinvaraisissa
arvioinneissa Vaasassa olivat tällä kertaa mukana kalapihvit, kalamakkara ja kotimainen kalaröra, sekä tutkailimme säilöttyjen silakoiden konseptia. Keskustelua tuotteista nousi pienryhmissä runsaasti ja arvokkaita näkemyksiä
kirjattiin tarkempiin yrityskeskuisteluihin jatkotyöstettäväksi. Miellyttävyysarviointeja
ja kuvauksia tuotteista koostetaan ja esimerkkejä päivitetään sivuille
lähiaikoina.
Toukokuussa kevään
viimeisessä työpajassa saammekin lautasille arviointiin jo lähempänä
tuotelanseerausta olevia tuotteita sekä jatko-osan aistinvaraisen arvioinnin
näkökulmista. Lämpimästi tervetuloa mukaan myös silloin!
(kuvat: Nanna Rintala)